Collageen en sterke botten, zijn er overeenkomsten?

Beautyfulskin Therapeutisch Centrum voor huidverjonging, huidverbetering en permanente ontharing.

Collageen

 

De focus bij de collageenbehandelingen van Beautyfulskin iligt uiteraard op huid, maar ik probeer zoveel mogelijk aspecten mee te nemen die onze algehele gezondheid kunnen waarborgen.

Vandaar dit stukje over huidverbetering en de voordelen daarvan voor mensen die osteoporose (botontkalking) hebben.

Of voor hen die dit kost wat kost willen voorkomen want dat blijft altijd de betere keuze.

Daar zit ook een kritische noot in.

Als een huid verslapt is, weten we dat we een collageentekort hebben.

 

De huid is dus een indicator van onze gezondheid, immers sterke botten kunnen alleen bestaan bij de gratie van veel collageen.

 

Huiderjonging impliceert dus collageenverbetering.

En meer collageenaanmaak levert naast een mooie en strakke huid vooral sterkere botten op.

 

De basis? Gezond eten, voldoende bewegen ,aanvullen met slimme supplementen en vooral behandelingen en verzorgingen laten uitvoeren die werken !

 

 

Meer informatie over....

Collageen / osteoporose

Collageenverbetering en sterke botten : waar zitten nu de overeenkomsten?

 

Ons lichaam bevat allerlei soorten collageen.

Het basisidee is min of meer gelijk maar afhankelijk van de locatie wordt de collageenaanmaak door verschillende soorten cellen gegenereerd.

Zo bevat onze dermis (lederhuid) twee soorten collageen; type 1 (papilair collageen) en type 3 (reticulair collageen).

Het laatste type vormt een soort platte laag met een hoge treksterkte.

Type-3 collageen is van belang om lagen van elkaar te scheiden. Het kent een zeer grote treksterkte.

Het scheidt bijvoorbeeld de dermis van de hypodermis. Die laatste is de huidlaag waar vooral de adipose cellen zitten om ons te beschermen tegen afkoeling.

Ook vormt het een schokdempende laag en bepaalt het mede de vorm van ons gezicht en lichaam.

De dikte van deze hypodermis is dus meer afhankelijk van de hoeveelheid vetcellen en de locatie op ons lichaam.

Toch is in ons gezicht een goede conditie van die laag van groot belang. Onze dermis en epidermis (opperhuid) samen zijn immers maar zo’n millimeter dik (of eigenlijk dun).

Die laagjes hangen middels bindweefsel aan de dieperliggende spieren.

 

Om dat “hangen” niet te letterlijk te moeten nemen dient dit bindweefsel sterk te zijn en in overvloed aanwezig.

Is het verslapt dan gaat de huid door de zwaartekracht steeds verder afzakken met de typische kenmerken zoals de dubbele kin of hangende wangen die een visuele vervorming van de kaaklijn veroorzaken.

Voeding met zwavelhoudende bestanddelen zoals asperges, uien, knoflook, groene bladgroentes, waterkers, spruitjes, bonen, diverse koolsoorten, eieren, vis, vlees, alfalfa, prei, frambozen en tijm zijn nuttig om het bindweefsel te versterken.

 

De organisch gebonden zwavel kan ook als supplement gebruikt worden bij huidverbetering, in de vorm van MSM.

Een hoge dosering is volledig veilig mits in de juiste kwaliteit. Sommige mensen met bindweefselproblemen nemen wel tot 10 of 20 gram per dag.

De aanhechtingen zijn met behulp van de huidscanner keurig in beeld te brengen.

Zo kan beoordeeld worden of verbetering is aan te raden. Vooral mensen die flink zijn afgevallen houden nogal wat overtollige huid over.

Daarnaast heeft MSM nog een ander voordeel; het ondersteunt de detoxificatie wat altijd is aan te raden bij cellulitereductie.

Veel toxische stoffen worden immers opgeslagen in het vetweefsel.

Zo snijdt het mes aan meerdere kanten; huidverbetering, cellulitevermindering, maar ook sterkere nagels en haren!

 

 

Collageen in de dermis

Alhoewel de dermis maar zo’n 1 millimeter dik is, draagt deze sterk bij aan de kwaliteit van de huid.

Hoe rijker aan collageen type-1, hoe minder fijne rimpels zichtbaar zullen zijn.

Dit type collageen is echter ook de basis voor ons skelet.

Zonder collageen zouden botten extreem breekbaar zijn.

Het vormt als het ware de “bewapening” van onze botten.

Bij een botbreuk dient ook eerst het collageennetwerk hersteld te zijn alvorens de mineralen afgezet kunnen worden.

Je zou kunnen stellen dat collageen voor de buig- en treksterkte zorgt terwijl de mineralen zorgen voor de draagkracht.

 

Als iemand erg weinig collageen in de huid heeft is het correct te stellen dat er dan ook een verhoogd risico is voor botbreuken.

Het kan leiden tot osteoporose.

 

Gelukkig willen we allemaal een mooie huid hebben en daar profiteren onze botten van…

 

 

Bronnen van collageen

Het vervelende van collageen is dat het nu niet persé op het lijstje staat van meest lekkere dingen.

Uiteraard is het een dierlijk product.

Dat maakt het lastiger voor vegetariërs om voldoende basisstoffen binnen te krijgen om collageen te kunnen maken.

Maar ook niet-vegetariërs hebben het moeilijk. De huid van een rund is immers ontzettend taai en niet echt een lekkernij.

En uiteraard is de huid van een dier de meest aangewezen bron om voedingsstoffen binnen te krijgen waar we onze eigen huid van kunnen maken.

We moeten immers niet vergeten dat zowel onze huid als onze botten levend materiaal zijn die CONTINU worden vervangen tegen nieuw materiaal.

 

Geloof het of niet, maar ons skelet heeft maar een levensduur van zo’n 3 maanden. Iedere dag worden stukken bot afgebroken en vervangen door nieuw materiaal.

 

Ook het collageen in dat bot wordt continu vernieuwd.

Collageenaanmaak is dus van levensbelang als we osteoporose willen voorkomen.

 

Alles wat bijdraagt aan collageenverbetering draagt bij aan een mooiere huid.

Maar om het collageen in onze botten te verbeteren zijn zeer veel bouwstoffen noodzakelijk.

Een crème die collageen bevat helpt nauwelijks om de dermis te voorzien van meer collageen maar zeker niet om de botten sterker te maken.

Enkele bijzondere crèmes bevatten een transportsysteem om vitamine C door de huid binnen te sluizen.

Dat draagt er aan bij dat de collageenbouwstoffen die via de voeding of supplementen worden opgenomen op die locatie beter worden omgezet tot sterke collageenbundels.

Dit effect is aantoonbaar maar alleen in de bewerkte gedeeltes van de huid, zeker niet in de botten.

De rede is eenvoudig. Zowel in onze botten als in de huid hebben we veel vitamine C nodig om van losse tropocollageendeeltjes (de kleinste bouwstofjes die al collageen zijn) echte collageenfibrillen te maken.

 

Collageenaanmaak: fibroblasten en osteoblasten

 

In onze huid zitten de zogenaamde fibroblasten, in het skelet zijn dit de osteoblasten.

Dit zijn minifabriekjes die allerlei bouwstenen produceren uit onze voeding om huid dan wel bot te maken.

 

In de huid zijn de fibroblasten verantwoordelijk voor de collageenaanmaak maar ook voor de elastinesynthese, zelfs voor de zogenaamde proteoglycanen.

Die laatste 2 zijn overbodig in de botten.

Daarom maken osteoblasten wel collageen en absorberen ze veel mineralen, indien voldoende vitamine D3 aanwezig is, zoals calcium en magnesium om die vervolgens af te zetten op de collageenvezels.

Hoe meer collageenvezels, hoe meer afzetplaatsen voor mineralen, dus sterkere botten.

Om van losse deeltjes, de zogenaamde collageenpeptiden, nu collageen te maken moeten alle aminozuren aanwezig zijn en een ruime hoeveelheid aan vitamine C.

Veel sneller gaat het als een supplement al complete collageenpeptiden bevat.

Alle aminozuren zitten dan reeds in de juiste volgorde.

De collageenopbouw gaat dan zo’n factor 10 sneller.

Deze peptides moeten wel identiek zijn aan de opbouw zoals in onze huid.

Collageenpeptiden afkomstig uit de juiste vissenhuid zijn 100% identiek.

Varkenscollageen is net even anders waardoor dat veel slechter absorbeert en vooral veel trager door de fibroblast of osteoblast wordt omgezet tot nieuwe collageenvezels.

 

We zien dus al snel dat een gezonde huid en sterke botten van veel factoren afhankelijk zijn.

Als er ook maar iets ontbreekt, valt ons plan tot huidverbetering of sterke botten in duigen.

Pakken we het goed aan dan is er sprake van de ware anti-aging!